Ce lucruri împiedică un cititor să doarmă?
În mare parte, cititorii sunt ființe nocturne. Trăim pentru aventuri desfășurate sub bolta cerească, pentru pături pufoase și căni aburinde de ciocolată caldă, dar și pentru acea avalanșă de emoții, de altfel greu de descris numai prin câteva cuvinte, care pare să ne lovească de îndată ce terminăm o carte ce ne-a tăiat respirația (asta e, unele clișee YA sunt greu de ignorat, dar le acceptăm și închidem ochii).
Totuși, acele cearcăne chiar nu trec neobservate. De obicei, cititorii le poartă cu mândrie, ținându-și bărbia-n sus și lacrimile-n frâu, schițând un surâs oarecum înșelător de ochii lumii, dar poate că a sosit momentul să dezvăluim de ce le avem și, poate chiar mai important, cum anume facem rost de ele. Nu că și-ar dori cineva să le aibă, dar vin la pachet cu statutul de cititor.
Și uite așa, se naște o întrebare foarte interesantă: ce-l poate împiedica pe un cititor să doarmă?
1. Un teaser. Pare ceva banal, nu-i așa? Cum ar putea un teaser (un citat, un clip, un mesaj de la un autor) să aibă puterea de a alunga somnul? Ce-i drept, multe și nebănuite sunt gândurile care-l frământă pe un cititor, dar, uneori, trebuie doar să aprinzi fitilul și să lași lumânarea să ardă. Prea multe metafore? Hai să o luăm altfel: mintea unui cititor poate să fie cel mai mare dușman al său. Nu contează dacă acel teaser se referă la o serie preferată sau la un roman de sine stătător aflat în curs de apariție. Câteva cuvinte pot avea un efect uluitor asupra cuiva cu o imaginație bogată, cu atât mai mult când arunci la înaintare și un trope preferat. Spune enemies-to-lovers și dark fantasy, iar insomnia nu va întârzia să apară!
2. Un #coverreveal. Da, da, știu la ce te gândești. Dacă știi deja cum arată coperta UK sau US, de ce te-ar ține treaz un astfel de anunț? Aici intervine hype-ul general, „contagios” mai ales pe Instagram și TikTok, când o asemenea veste duce la discuții în miez de noapte, planuri de buddy reading-uri, concursuri și fragmente în avanpremieră. Un #coverreveal este doar un declanșator de insomnie, dar unul înfricoșător de eficient, mai ales când faci parte din una dintre comunitățile foarte active de cititori din România.
3. Moartea unui personaj. Trecem la ceva mai puțin plăcut. Dacă-i vorba de ultimul volum dintr-o serie... sincere condoleanțe! Doare foarte mult. În caz contrar, mai ai câteva șanse la un final fericit, însă dacă următorul volum apare abia peste un an, vei petrece ore întregi pe TikTok, Tumblr și Reddit încercând să despici firul în patru. Minutele se vor transforma în ore, iar în curând vei descoperi că e șase dimineața și că trebuie să te trezești în mai puțin de 60 de minute. Cearcănele or să apară orice ar fi, așa că mai bine îți faci o cană uriașă de cafea și te pregătești pentru o zi lungă.
4. Cliffhanger. Conform studiilor de caz (adică zvonurilor și experienței), un cliffhanger poate afecta un cititor în mii de moduri. Nu prea îți mai vine să dormi când nu poți începe imediat următorul volum și te lovește acea disperare aproape dureroasă de a primi răspunsuri. Cum să te gândești la somn, când personajele te-au abandonat într-un punct culminant, și există probabilitatea foarte mare ca tu să uiți cele mai importante detalii până la apariția următorului volum? Ar trebui interzise. Inimile cititorilor se frâng mult prea des (și ușor).
5. O alarmă. Dacă te încrunți în semn de nedumerire, vin acum cu o explicație. Din când în când, un cititor pune ochii pe o ediție de colecție sau vrea să dea o precomandă. Nu, chiar vorbesc serios! Este un obicei des întâlnit, mai ales când tirajul e limitat sau există o ofertă greu de refuzat. Prin urmare, dacă ai posibilitatea să afli mai multe detalii, cum ar fi ora la care poți plasa primul comanda, îți vei pune o alarmă. Pe de altă parte, gândul sâcâitor că tot ai putea să ratezi oferta, o să te scoată din minți, așa că dublezi, triplezi numărul alarmelor, vizualizezi cartea respectivă în biblioteca ta, iar la trei dimineața încă stai cu ochii-n tavan, supărat, neliniștit și epuizat.
Și totuși... știe cineva cum scăpăm de cearcăne?